Clasa a VII-a - Fisa de lectie Nr. 2

 

 

TEMA LECTIEI:

·        Cum si cine polueaza mediul?

 

 

OBIECTIVE:

1.    Sa argumenteze faptul ca toti oamenii contribuie la poluarea me­diului si sa enumere formele de poluare a mediului;

2.    Sa descrie activitajile zilnice ale membrilor unei familii si sa analizeze aceste activitati prin prisma efectelor asupra mediului.

3.    Sa constientizeze responsabilitatea ce revine fiecaruia pentru pastrarea unui mediu curat.

 

 

METODE:

·        analiza, exercitiul, observatia, problematizarea, sinteza

 

 

MATERIALE:

·        hartie, creioane

 

 

GENERALITATI:

·        Chiar de la inceput, pe cand oamenii erau putini, traind in comunitati restranse, cu un mod de viata lipsit de confortul de astazi, dar mai putin agresiv fata de natura, s-a declansat degradarea mediului, pentru ca tot ce obtine omenirea pe plan material se bazeaza pe exploatarea resurselor naturale.

·        Cultivarea pamantului, cresterea animalelor, fabricarea uneltelor si a tuturor lucrurilor necesare unui trai cat mai confortabil, creeaza tot mai multe probleme mediului inconjurator.

 

·        Agricultura: Pentru cultivarea plantelor sau cresterea animalelor este nevoie de teren disponibil. Asa au inceput defrisarile, destelenirile, pasunatul excesiv etc, reducandu-se suprafata padurilor, crescand riscul eroziunilor si a alunecarilor de teren, distrugandu-se calitatile stratului de sol fertil prin exploatare nerationala.

 

·        Efectele se extind si asupra apelor care devin tot mai murdare de pamantul spalat de ploi, asupra aerului care se impurifica datorita prafului ridicat de vant, iar in lipsa vegetatiei (arbori, arbusti, iarba), care are rol de filtru pentru particulele in suspensie, devine tot mai nesanatos.

·        Folosirea ingrasamintelor chimice si a substantelor destinate sa distruga plantele si animalele daunatoare culturilor (pesticide) saraceste solul de anumite componente naturale si aduc alti compusi care nu numai ca nu sunt necesari, dar dauneaza mediului si celor ce consuma roadele pamantului, pe care au ajuns substantele respective.

 

·        Industria: De la exploatarea resurselor naturale si pana la transformarea lor in produse finite, mai simple sau mai sofisticate, fiecare etapa a procesului industrial contribuie la degradarea progresiva a mediului. Industria produce, in momentul de fata, cele mai variate si mai periculoase forme de poluare.

 

·        Transporturile: Gazele de esapament, praful antrenat, uleiurile scapate accidental sau deversate intentionat, zgomotul, etc., sunt elemente tot mai des intalnite in viata noastra de zi cu zi, in special in orase.

 

·        Turismul: Astazi se vorbeste tot mai mult de doua tipuri de turism: cel consumator de natura si cel ecologic.

·        In primul caz, intr-o ambianta naturala deosebita (adica un loc in care peisajul, aerul curat, apa limpede, vietatile din jur, lipsa zgomotelor cotidiene etc. il determina pe om sa doreasca sa stea acolo macar o vreme) se fac amenajari (de la mici cabane la complexe hoteliere, cu terenuri de sport si parcari, cu iluminat artificial si canalizari etc) sau se fac incursiuni care produc de cele mai multe ori zgomote ce deranjeaza animalele, generand deseuri care uratesc peisajul, sunt distruse unele plante, din neglijenta sau din rea intentie si multe alte efecte negative care duc in scurta vreme la scoaterea locului respectiv din lista punctelor de atractie turistica.

·        Stiind ca doar o simpla plimbare intr-o zona salbatica poate deranja ambianta, turismul ecologic este altenativa care ii permite omului sa se bucure de frumusetea si puritatea naturii fara ca aceasta sa sufere atat de mult incat sa nu-si poata reveni.

·        Ca sa stim care sunt cerintele unui astfel de turism este suficient sa ne gandim ca trebuie sa ne facem prezenta cat mai putin simtita si sa nu lasam urme ale trecerii noastre pe acolo (pe cat posibil).

 

·        Activitatea casnica: Utilizarea detergentilor si a substanjelor de curatire, consumul de curent, de apa si de carburanti pentru incalzire, deseurile menajere si ambalajele, folosirea in exces a autoturismelor in locul deplasarilor pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport in comun, toate contribuie cate putin la poluarea mediului. Un singur bloc de apartamente poate dauna mediului inconjurator mai mult decat o localitate rurala.

·        Tipuri diferite de activitati genereaza intr-un mod variat poluare, asa cum am vazut.

·        Pentru a clarifica notiunile legate de formele diferite de poluare a elementelor mediului inconjurator, puteti studia in cadrul partii informative, partea despre “Poluarea mediului inconjurator”.

 

 

DESFASURARE:

·        Cereti copiilor sa-si imagineze viata fara aer si ape curate.

·        Rugati-i sa se gandeasca la cateva moduri prin care o familie, in decursul unei zile, contribuie la poluarea mediului.

·        Puteti sa concepeti cu un exemplu fictiv: mama lucreaza la un birou, tatal este mecanic auto, cei doi copii sunt elevi; familia locuieste intr-o casa, nu are garaj, dar are o masina pe care o parcheaza la poarta.

·        Puneti-i sa faca propuneri pentru reducerea poluarii produse.

·        Copiii vor face o investigatie in teren timp de 15 minute, in apropierea scolii, cautand semne ale poluarii.

·        Dupa aceea se vor intoarce si vor raporta in fata grupului ceea ce au gasit (pot face desene, reprezentari grafice, poezii etc).

 

 

EVALUARE:

·        Poate omul sa controleze/reduca poluarea?

·        Putem, folosindu-ne de simturi (vaz, auz, miros) sa sesizam poluarea? Dati exemple.

·        Cum poate fi prevenita poluarea mediului? Dati exemple.

·        Cum este afectata apa daca aerul este poluat? Dar solul daca apa este poluata?

·        Ce faceti ca sa reduceti poluarea rezultata din activitatea casnica de zi cu zi?

 

Descarca aceasta fisa de lectie.

Vezi si Manual de ecologie.




0

COMENTARII (0)

Cod de verificare

Caractere rămase: 500